IMH, het jonge kind

Visie op het jonge kind bij PPF Jeugdzorg

Bij PPF Jeugdzorg geloven wij dat de basis voor een gezonde ontwikkeling begint bij
de allereerste relaties in het leven van een kind. Onze organisatie richt zich op de
ondersteuning van jonge kinderen (0-6 jaar) met een hoog ontwikkelingspotentieel
en hun gezinnen vanuit de principes van de Infant Mental Health (IMH) visie.

De Infant Mental Health visie is een visie die de brede ontwikkeling van het jonge
kind (0-6 jaar) centraal stelt binnen de context van zijn relaties en omgeving.
Wij streven ernaar kinderen en gezinnen te ondersteunen op een manier die veilig,
verbindend en relationeel is. We kiezen bewust voor een integrale en
multidisciplinaire aanpak waarin we vanuit meerdere perspectieven kijken, met oog
voor het grotere geheel.

Bij PPF Jeugdzorg streven we als hoofddoel naar het welbevinden van het individu
met een hoog ontwikkelingspotentieel in de brede context na. Wij beogen dit te
bereiken door het bieden van gespecialiseerde diagnostiek en specialistische
behandelingen gericht op complexe psychische problematiek. Dit geldt ook voor de
allerkleinsten.

Jonge kinderen met een hoog ontwikkelingspotentieel vragen soms iets anders van
ouders in het helpen opgroeien. Het afstemmen vanuit de ouder-kind relatie vraagt
op momenten wat meer maatwerk en zoeken naar wat werkt voor dit kind, in dit
gezin, binnen deze omgeving. Vanuit de IMH-visie vinden wij het belangrijk om naast
het kind en zijn of haar ontwikkeling, de ouder-kindrelatie en het perspectief van
ouders mee te nemen in de diagnostiek en behandelingen. We brengen samen met
ouders en kinderen spelenderwijs en ervaringsgericht, een proces van verandering
op gang.

We stimuleren het vermogen van ouders, verzorgers én professionals om te
mentaliseren; reflecteren op gevoelens, gedachtes en lijfelijke reacties van het
kind, zichzelf of een andere volwassene. We stellen onszelf steeds de vraag: Wat
voel of denk ik? Waar merk ik dat op bij mijzelf? Wat voelt en denkt de ander? Waar
zie ik dat aan zijn of haar lijf of mimiek? Wat is het verlangen of behoefte van de
ander? Dit bevordert wederzijds begrip en bevordert (herstel van) de ouder-
kindrelatie. Het gaat om zowel afstemmen, begrijpen als begrenzen.

Tijdens de trajecten hanteren we gezamenlijk een benadering waarbij we vertragen,
observeren en ruimte geven aan het kind om zelf initiatief te nemen. Deze methodiek
stimuleert ouders om werkelijk af te stemmen op het kind en diens beleving.
Het kind staat nooit op zichzelf. We erkennen de invloed van het gezin, bredere
familie, school, buurt en maatschappelijke context. We brengen relaties en
interacties in kaart, betrekken relevante systeemleden bij de zorg en we verstevigen
de ouder-kindrelatie.

Onze werkwijze is multidisciplinair. We brengen verschillende expertise en ervaring
samen om tot een zo volledig mogelijk beeld van het kind, zijn of haar gezin en
context te komen. Gezamenlijk worden hypotheses gevormd en plannen opgesteld.
Onze basishouding is daarbij: reflecteren, inchecken bij jezelf en een mentaliserend
perspectief innemen.

We werken vanuit een holistische aanpak. Dit houdt in dat wij het kind met een hoog
ontwikkelingspotentieel en zijn of haar gezin in zijn geheel zien. We kijken naar
lichamelijke, emotionele, sociale, cognitieve en relationele factoren. We zijn alert op
culturele contexten en stemmen hierop af.

De IMH-visie is een fundament onder onze manier van werken met kinderen met
een hoog ontwikkelingspotentieel. De visie biedt een wetenschappelijke en morele
basis om te investeren in de ouder-kindrelatie, om preventief én curatief te
handelen en om de mentale gezondheid van het jonge kind centraal te stellen.
Samenwerking, nabijheid en deskundigheid zijn hierbij belangrijke woorden.