POSI/KOKO model Frumau

  • Artikel met meer uitleg over het POSI/KOKO model: Frumau, M. (2014). KOKO, een karakteristiek.
  • Poster van het POSI/KOKO model: poster presentatie ECHA conference Vienna (2016)
    klik op de afbeelding om de grote poster te bekijken

    Poster POSI (quote)

Mia Frumau en Lindy Frumau hebben in 2018 een kaartspel ontwikkeld, welke gebaseerd is op het POSI/KOKO model (Frumau, 2017).
Het kaartspel is bestaat uit drie spellen waarbij 1) zelfkennis 2) zelf-actualisatie en 3) wijsheid worden bevorderd.
Ga voor meer informatie en het bestellen van dit spel naar www.breinsteyn.nl/posi/.

Referentielijst:

    • Borland, J. (1994). Identifying young, potentially gifted, economically disadvantaged students. Gifted Child Quarterly , 38, 164-171.
    • Borland, J.H. (2005). Gifted education without gifted children: The case for no conception of giftedness. In R.J. Sternberg & J.E. Davidson (Eds.),Conceptions of giftedness (2nd ed., pp. 1-19). Cambridge England: Cambridge University Press.
    • Dohmen, J. (Ed.) (2002). Over levenskunst. De grote filosofen over het goede leven. (pp. 251-262). Amsterdam: Ambo.
    • Freeman, J. (1997). The emotional development of the highly able. European Journal of Psychology in Education, 12, 479-493.
    • Freeman, J. (2001). Gifted Children Grown Up. London: David Fulton.
    • Gross, M.U.M.. (1989). The pursuit of excellence or the search for intimacy? The forced-choice dilemma of gifted youth. Roeper Review, 11(4).
    • Gross, M. U. M. (1993). Exceptionally gifted children. London: Routledge.
    • Kashdan, T.B. (2009). Curious? Discover the missing ingredient to a fulfilling life.  New York: William Morrow.
    • Lohman, D.F. (2009). Identifying academically talented students. In L.V. Shavinina (Ed.),  International handbook on giftedness (pp. 971-997). Quebec, Canada: Springer.
    • Maslow, A. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review (L), 370-396.
    • Passow, A.H. (1981). The nature of giftedness and talent. Gifted child quarterly, 25(1), 4-10.
    • Piirto, J. (1995). Deeper and broader: the pyramid of talent development in the context of the giftedness construct. In M.W. Katzko & F.J. Mönks (Eds.), Nurturing talent. Individual needs and social ability. The fourth conference of the European Council for High Ability (pp. 10-19). Assen: van Gorcum.
    • Reis, S.M. & Renzulli, J.S. (2009). Myth 1: The Gifted and Talented Constitute One Single Homogeneous Group and Giftedness Is a Way of Being That Stays in the Person Over Time and Experiences. Gifted Child Quarterly, 53, 233.
    • Riksen-Walraven, J. M.  & Sevalkink, J. (1997).  Gifted toddlers need Resilient Parents: Successful parenting of gifted children in the first years of life.Giftedness in context, symposium Mönks.
    • Robinson, N. M. (2002). Individual differences in gifted students’ attributions for academic performances. In M. Neihart (Ed.), The social and emotional development of gifted children (pp. 61-69). Waco, Texas: Prufrock Press.
    • Terman, L. M., & Oden, M. H. (1947). Genetic studies of genius: Vol. 4. The gifted child grows up. Stanford, CA: Stanford University Press.
    • Verhulst, F.C. (2005). De ontwikkeling van het kind. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
    • Webb, J.T. (2002). Cultivating Courage, Creativity, and Caring. Gifted Education Press Quarterly 16 (1).
    • Yalom, I.D. (2008). Tegen de zon inkijken. Amsterdam: Balans.